وکیل خانواده | مهریه | طلاق توافقی

وکیل متخصص خانواده در زمینه مهریه، مطالبه مهریه و اجرا گذاشتن آن

وکیل خانواده | مهریه | طلاق توافقی

وکیل متخصص خانواده در زمینه مهریه، مطالبه مهریه و اجرا گذاشتن آن

وقف چیست

چهارشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۱، ۰۷:۰۷ ب.ظ

شاید شما هم شنیده باشید که فلانی ، ملک خود را وقف مسجد یا حسینیه کرد و از خود پرسیده اید که وقف به چه معناست.اصولا وقف در اصطلاح حقوقی جلوگیری از انتقال، بخشش، یا هرگونه جا به جا شدن ملک است و در عوض فرد تصمیم می یگیرد که ملک خود را در راه خدا مصرف کند.

در واقع ‏وقف عبارت است از این که عین مال، حبس و منافع آن تسبیل شود.

ارکان وقف

وقف کردن ارکان مشخص و واضحی دارد :

در وهله ی اول این که تنها مالک ملک است که می تواند آن را وقف کند.

در صورتی که ملک مزبور در رهن شخص دیگری باشد ، در ابتدا باید فرصت داد که مهلت قانونی رهن به اتمام رسیده و سپس ملک وقف شود.

جزئیات بیشتر دیگری نیز درباره وقف کردن وجود دارد که تنها می توانید از یک مشاور حقوقی خبره سوال کنید.

انواع وقف

حال سوالی که پیش می آید این است که اصولا وقف به چند دسته تقسیم می شود. در پاسخ به این سوال باید این گونه عنوان کرد که وقف دو دسته دارد : وقف عام و وقف خاص

وقف عامبه موردی گفته می شود که مال بر جهات عمومی وقف شده است مانند وقف بر مساجد و پل ها و قنوات و مدارس یا بر عنوان های عامی که مصداق آن غیر محصور است مانند وقف بر فقرا، و ایتام و طلاب.
وقف خاصدر جائی است که وقف بر «اشخاصی محصور معین» است: مانند وقف بر فرزندان واقف یا فرزندان برادر او یا کارکنان کارخانه و یا مزرعه معین.

حال سوالی که این میان پیش می آید این است که آیا فردی که مالک نیست می تواند ملکی را وقف عام یا خاص کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که خیر .

تنها مالک است که قدرت و اختیار وقف مال را دارد و در صورتی که فرد غیر مالک، ملکی را وقف کند ، نمی توان به استناد نموده و از اعتبار ساقط است.

برخی از عزیزان و موکلین عزیز مدام یک سوال مشخص را از بهترین وکیل پایه یک دادگستری گروه وکلای آریا دادیار می پرسند و آن این است که آیا می توان مال موقوفه را فروخت؟

برای این که بتوان دست به چنین اقدامی زد باید شروطی وجود داشته باشد :

  • مال موقوفه ویران یا خراب شده باشد
  • مال موقوفه به حدی ویران و خراب شده باشد که امکان بازسازی وجود نداشته باشد
  • در صورتی که اختلاف و درگیری در میان افرادی که مال به آن ها وقف شده است ، به قدری الا بگیرد که احتمال قتل و خونریزی مطرح شود ، می توان آن را فروخت.

 

  • سارا حسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی