وکیل خانواده | مهریه | طلاق توافقی

وکیل متخصص خانواده در زمینه مهریه، مطالبه مهریه و اجرا گذاشتن آن

وکیل خانواده | مهریه | طلاق توافقی

وکیل متخصص خانواده در زمینه مهریه، مطالبه مهریه و اجرا گذاشتن آن

مراحل طلاق توافقی

دوشنبه, ۱۶ آبان ۱۴۰۱، ۰۷:۳۷ ب.ظ

همانطور که گفته شد یکی از مراحل طلاق توافقی شرکت در جلسات مشاوره خانواده است. از آذر ماه سال ۹۷ شرکت در جلسات مشاوره خانواده برای زوجینی که قصد طلاق توافقی دارند اجباری شده است. اما برخی افراد ممکن است توانایی شرکت در این جلسات را نداشته باشند.

به طور مثال در خارج از کشور حضور داشته و با دادن وکالت تمام مراحل طلاق توافقی را به وکیل سپرده باشند. همچنین ممکن است برخی از افراد در ایران حضور داشته باشند اما امکان شرکت در جلسات را نداشته یا اینکه تمایلی به حضور در جلسات نداشته باشند. چنین افرادی می توانند با وکیل طلاق مشورت کرده و راهکارهای قانونی را در این باره دریافت نمایند.

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل چقدر طول می کشد؟

در حال حاضر انجام تمام مراحل طلاق توافقی باید به واسطه نماینده قانونی یا وکیل افراد در دادگاه انجام شود. به عبارت دیگر برای جلوگیری از اطاله دادرسی و هدر رفتن وقت دادگاه این الزام قانونی وجود دارد که افراد از طریق وکیل متخصص برای اختلافات حقوقی خود وارد عمل شوند. بنابراین اقدام بدون همراهی وکیل قانونی امکان پذیر نمی باشد.

در اصل جهت انجام مراحل طلاق توافقی باید به این سوال پاسخ داد که طلاق توافقی با وکیل چقدر طول می کشد؟ باید گفت به طور معمول پروسه طلاق توافقی نسبت به سایر طلاق ها بسیار کوتاه تر می باشد. اگر افراد از وکیل متخصص کمک بگیرند با گذراندن جلسات مشاوره خانواده در کوتاه ترین زمان ممکن یعنی دو ماه می توانند حکم طلاق توافقی را دریافت کنند.
دریافت مشاوره حقوقی جهت انجام مراحل طلاق توافقی

دریافت مشاوره جهت انجام مراحل طلاق توافقی بسیار اهمیت دارد. وکیل با اشرافی که به مسیر طلاق دارد کمک می کند که طلاق در کوتاه ترین زمان و با کمترین فشار روحی و استرس پایان بپذیرد. وکیل به طور مداوم با موکل خود در ارتباط خواهد بود و ایشان را از مراحل دادرسی آگاه می کند.

وکیل در جلسات مشاوره درباره حقوق مالی اطلاعات لازم را در اختیار زوجین قرار می دهد. همانطور که گفته شد در طلاق توافقی زوجه نیاز به بخشیدن تمام مهریه خود ندارد. در توضیح این مسئله باید گفت ساختار طلاق توافقی در قانون وجود نداشته و قضات برای صدور رای در این نوع پرونده ها به احکام طلاق خلع و مبارات استناد می کنند. در طلاق خلع و مبارات زوجه مالی را به همسر خود می بخشد و رضایت ایشان را برای جاری شدن طلاق جلب می کند. این مال می تواند تمام یا قسمتی از مهریه زوجه باشد. اما در طلاق توافقی زوجه اجباری به این امر ندارد و متن طلاق توافقی کاملا بر اساس توافق زوجین نگارش خواهد شد.

بنابراین مراحل طلاق توافقی می تواند با ارائه دادخواست طلاق توافقی از طرف زن آغاز شود، حتی ممکن است طلاق توافقی از طرف مرد باشد. تنها به توافق رسیدن زوجین و ارائه دادخواست طلاق توافقی شرط اصلی این نوع طلاق می باشد.

نحوه نگارش درخواست طلاق توافقی

یکی از مراحل طلاق توافقی تهیه متن توافقنامه طلاق است. وکیل طلاق با در نظر گرفتن موارد مختلف متن این توافق را نگارش خواهد کرد. خواسته های زوجه و توانایی مالی مرد برای پرداخت حقوق زوجه از جمله مواردی است که طی جلسات مشاوره با وکیل مشخص خواهد شد.

زوجین می توانند درباره میزان نفقه و اجرت المثل نیز با یکدیگر به توافق برسند. یکی از مواردی که در طلاق توافقی اهمیت دارد تعیین تکلیف درباره حضانت فرزند است. معمولا زوجه تمایل بیشتری برای نگهداری از فرزند دارد. ممکن است زوج در قبال دادن حق حضانت فرزند به زوجه امتیازات مالی دریافت کند. وکیل خانواده درباره حقوق و تکالیف زوجین به روشنی با ایشان سخن خواهد گفت و ایشان را آگاه می کند.

در طلاق توافقی این زوجین هستند که تصمیمی نهایی را خواهند گرفت و وکیل طلاق به عنوان نماینده قانونی ایشان اقدامات لازم را انجام می دهد. زوجین باید در متن توافقنامه نحوه ملاقات با فرزند را هم مشخص کنند. قاضی دادگاه در صورتی که دادخواست طلاق توافقی کامل باشد و اختلافی در این باره وجود نداشته باشد حکم طلاق را صادر می کند.

نکات مهم در طلاق توافقی

جهت طی مراحل طلاق توافقی باید به وکیل متخصص مراجعه شود تا وکیل نکات قانونی را برای اشخاص شرح دهد. برخی افراد بدون در نظر گرفتن مسائل حقوقی متن توافقنامه را امضا می کنند و پس از جاری شدن صیغه طلاق زوجه از زوج برای دریافت مهریه خود شکایت می کند. برای جلوگیری از چنین مسائلی باید هنگام تنظیم توافقنامه زوجه متعهد شود که در برابر مهریه ای که بذل کرده هیچ گونه ادعایی ندارد و حق رجوع از مهریه را از خود ساقط کند.

  • سارا حسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی