وکیل خانواده | مهریه | طلاق توافقی

وکیل متخصص خانواده در زمینه مهریه، مطالبه مهریه و اجرا گذاشتن آن

وکیل خانواده | مهریه | طلاق توافقی

وکیل متخصص خانواده در زمینه مهریه، مطالبه مهریه و اجرا گذاشتن آن

طلاق توافقی چیست؟

پنجشنبه, ۱۴ بهمن ۱۴۰۰، ۰۱:۵۱ ب.ظ

طلاق توافقی یکی از اتفاقات نو و جدید در حقوق خانواده است که زن و شوهر، با توجه به وضعیت و شرایط زندگی خودشان به این نتیجه می رسند که دیگر نمی خواهند زندگی مشترک شان را ادامه دهند. تصمیم می گیرند که با تفاهم و توافق بر سر موضوعاتی از قبیل مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زندگی مشترک، حضانت فرزندان مشترک و ملاقات آنان و … و به دور از دعوا و جنجال، به صورت مسالمت آمیز از یکدیگر جدا  شوند.

زوجین برای گرفتن طلاق توافقی نیاز به دلایل محکمه پسند قوی در دادگاه نداشته و هر تصمیمی که در مورد امور مالی و فرزندان شان اخذ می نمایند، از نظر دادگاه مقبول و پذیرفته شده و در رای دادگاه درج و قابلیت اجرایی خواهد داشت.

 طلاق توافقی یک پروسه بسیار راحت تر و سریع تر نسبت به طلاق های یک طرفه به خصوص طلاق از طرف زوجه می باشد.

اخذ وکیل دادگستری برای طلاق توافقی:

زوجین اغلب امور مربوط به طلاق توافقی را به وکلای رسمی دادگستری متخصص در امور خانواده می سپارند و با حضور در دفتر وکالت وکیل، کلیه توافقات خود را طی صورتجلسه ای مکتوب می نمایند و پس از اعطای وکالت به وکلای دادگستری، وظیفه انجام مراحل طلاق توافقی را به ایشان محول می کنند.

شرایط زوجین در انجام این نوع طلاق :

  1. تصمیم زوج و زوجین بر انجام طلاق توافقی
  2. توافق بر سر مسائل مالی از قبیل مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زندگی مشترک و جهیزیه و نحله
  3. توافق بر سر حضانت فرزند، در صورت داشتن فرزند مشترک
  4. توافق بر سر نفقه ی فرزند یا فرزندان مشترک
  5. زوجین پس از انجام توافقات بر سر مسائل فوق الذکر، می توانند در صورت تمایل کلیه توافقات فوق را در حضور وکلای دادگستری مکتوب نموده و با اعطای وکالت به وکلای رسمی دادگستری، پروسه طلاق را به ایشان بسپارند.

مراحل طلاق توافقی

مراجعه زوجین به مراکز غربالگری سازمان بهزیستی استان تهران با رزرو وقت مراجعه حضوری به مراکز مداخله شرکت زوجین در 5 جلسه مشاوره روانشناسی در بازه ی زمانی یک ماهه (در موارد استثنا در صورتی که احدی از زوجین به دلایلی از قبیل اقامت یکی از زوجین در خارج از کشور، داشتن وکالت در طلاق از طرف زوج و مواردی از این دست، قادر به شرکت در جلسات مشاوره نباشند، با نظر مرکز مشاوره، در یک جلسه نیز ممکن است گواهی عدم انصراف از طلاق صادر گردد). بدیهی است در صورت عذر موجه، می باست شخص غایب به وکیل دادگستری تفویض وکالت در طلاق توافقی اعطا نماید تا وکیل دادگستری به جای ایشان مراحل طلاق را تا انتها انجام دهد.

  • اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق از مرکز مشاوره
  • تنظیم دادخواست طلاق توافقی در دادگاه خانواده
  • صدور رای گواهی امکان سازش از سوی دادگاه خانواده
  • مراجعه زوجین به دفاتر طلاق و صدور طلاقنامه

مدارک لازم برای طلاق توافقی چیست؟

  • اصل شناسنامه زوج و زوجه
  • اصل کارت ملی زوج و زوجه
  • اصل سند ازدواج (در صورت نبود اصل سند ازدواج، گواهی مصدق آن می بایست از دفترخانه ای که ازدواج در آنجا ثبت شده است، اخذ گردد)

نکته: اگر کارت ملی یکی از طرفین موجود نمی باشد میتواند به اداره ثبت احوال محل جهت اخذ شماره ملی اقدام نمایند.

پس از مراجعه زوجین به مراکز مداخله سازمان بهزیستی (غربالگری) زوجین پس از اینکه عدم امکان زندگی مشترک را به کارشناس مربوطه اثبات نمودند، کارشناس غربال ایشان را به یکی از دفاتر مشاوره مجاز جهت انجام مشاوره های روانشناسی راهنمایی می نماید.

ضروری بودن اخذ گواهی انصراف از طلاق:

از مورخ 01/09/1397 تشریفات طلاق توافقی براساس بخشنامه جدید قوه قضاییه به دفاتر خدمات قضایی تغییر نموده است. مطابق این بخشنامه، زوجین جهت شروع پروسه می بایست “گواهی انصراف از طلاق” را از مراکز سازمان بهزیستی مربوطه اخذ نمایند. بدون این گواهی دادگاه ها مجاز به صدور حکم طلاق توافقی نمی باشند.

در راستای اجرای ماده 25 قانون حمایت از خانواده مصوب 1391 و طی تفاهم نامه قوه قضاییه با سازمان بهزیستی کشور، زین پس اخذ این گواهی، شرط صدور طلاق توافقی شده است.

لازم به ذکر است این بخشنامه صرفا جهت طلاق های شهرستان تهران، ری و شمیرانات می باشند و شهرهای دیگر فعلن لزومی به اخذ گواهی انصراف از طلاق نمی باشند. دیگر اینکه طلاق های یک طرفه مانند طلاق از طرف زوج و یا طلاق از طرف زوجه فعلن شامل این بخشنامه نمی باشد.

شما می باسیت جهت ثبت نام و تعیین وقت جهت مداخله در امر طلاق توافقی، در سامانه تصمیم متعلق به سازمان بهزیستی به آدرس اینترنتی zaman.behzisti.net مراجعه نموده و مراحل ثبت نام را مطابق سایت انجام دهید و تا تعیین تاریخ و ساعت مراجعه به مراکز مداخله و اخذ کد پیگیری از سامانه تصمیم ادامه دهید.

بعد از ثبت نام زوجین در سامانه بهزیستی، و انتخاب نزدیکترین مرکز مشاوره به آدرس محل سکونت زوجین، وقت فوری جهت مراجعه زوجین صادر می گردد.

هزینه طلاق توافقی:

هزینه جلسات مشاوره مطابق تعرفه دستورالعمل نحوه تشکیل و فعالیت مراکز مشاوره بسته به اینکه مشاور دارای چه نوع تحصیلاتی می باشد متغیر بوده که مطابق جدول زیر می باشد.

هزینه دیگر مربوط به هزینه دادرسی دادگاه می باشد. ثبت دادخواست طلاق توافقی مستلزم پرداخت هزینه دادرسی طلاق توافقی، در دفاتر خدمات قضایی می باشد که هزینه آن بسته به تعداد مدارک و منضمات دادخواست متغیر و حدودا مبلغی بین 500 الی 600 هزار تومان می باشد.

جدا از هزینه های بالا، هزینه ثبت طلاق در دفاتر رسمی طلاق جهت صدور طلاقنامه نیز بین 400 الی 500 هزار تومان می باشد.

اگر شما بنا بر دلایل شخصی و یا نداشتن وقت کافی مایل به انجام مراحل طلاق توافقی نمی باشید و یا به علت اقامت در کشوری دیگر نمی توانید مراحل طلاق توافقی را به انجام برسانید و یا اینکه از شوهرتان وکالت در طلاق دارید و ایشان شخصا با شما درانجام طلاق توافقی همکاری نمی کنند، می توانید انجام کلیه تشریفات طلاق توافقی را به وکیل رسمی دادگستری بسپارید که مبلغ حق الوکاله وکیل نیز، توافقی می باشد، که این هزینه به هزینه های دیگر اضافه می گردد.

طلاق توافقی چقدر زمان می برد؟

مدت زمان این نوع بستگی به علل متعددی دارد. همت و پشتکار زوجین با شرکت در جلسات مشاوره، جهت اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق، مرکز مشاوره ای که انتخاب میگردد، ارائه دادخواست طلاق توافقی به دادگاه، شعبه ای که طلاق توافقی به آن شعبه ارجاع میگردد، همگی در زمان اخذ طلاق توافقی موثر می باشد. میتوان زمان تقریبی آن را با احتساب جلسات مشاوره، 50 روز دانست.


نکته مهم: اگر شما قبلا به همراه همسرتان، به مراکز مشاوره خانواده مراجعه نموده اید و مدارک آن را در دست دارید، میتوانید با ارائه آن مدارک به مراکز مشاوره و توجیح کردن مشاور مبنی بر عدم سازش، جلسات مشاوره خود را به حداقل برسانید.

مزایای طلاق توافقی :

  • کوتاه بودن مراحل طلاق توافقی نسبت به طلاق های یک طرفه (طلاق از طرف زوجه و یا طلاق از طرف زوج)
  • کاهش درگیری و نزاع بین زوجین
  • توافق زوجین بر سر مسائل مالی از قبیل مهریه نفقه اجرت المثل و رضایت طرفین بر اجرای این امور
  • توافق طرفین بر حضانت فرزند یا فرزندان مشترک
  • عدم تشکیل پرونده های متعدد در دادگاه ها و سبک شدن کار دادگاه های خانواده
  • جلوگیری از رجوع مکرر زوجین به دادگستری و اتلاف وقت کمتر
  • احتمال رجوع زوجین در آینده به یکدیگر جهت زندگی مشترک( به دلیل کاهش تنش بین خانواده زوجین)
  • کاهش استرس اولاد زوجین
  • هزینه بسیار کمتر  زوجین نسبت به طلاق های یک طرفه
  • عدم نیاز به دلایل اثباتی قوی جهت صدور جکم طلاق ، نسبت به طلاق های یک طرفه

معایب و مضرات طلاق توافقی:

احتمال عدم حضور یکی از زوجین در جلسات مشاوره و عدم همکاری
احتمال عدم حضور یکی از زوجین در دفترخانه طلاق جهت امضای طلاقنامه و منقضی شدن گواهی عدم امکان سازش دادگاه
بعلت سریعتر و راحتتر بودن مراحل طلاق توافقی نسبت به طلاق های یک طرفه، و تمایل خانم ها به انجام طلاق توافقی، اغلب  بانوان، کل مهریه و نفقه و حقوق دیگر خود را در ازای رضایت مرد به طلاق توافقی، می بخشند که این امر دست آویزی برای پایمال کردن حقوق زنان می باشد.
بعلت سریع بودن این پروسه، ممکن است زوجین که از روی احساسات لحظه ای اقدام به طلاق نموده باشند، از طلاق خود پشیمان بشوند.
عدم آگاهی خانواده زوجین از تصمیم به طلاق و عدم تشکیل جلسات سازش و میانجی گری از سوی خانواده زوجین
کاهش زمان طلاق توافقی موجب می گردد زوج های دیگر نیز با کوچک ترین اختلاف و دعوا به فکر طلاق بیافتند و این امر موجب افزایش نرخ طلاق در کشور و سست شدن بنیان خانواده ها می گردد.
کاهش مدت طلاق توافقی موجب می گردد زوجین به اشتباه، طلاق را راه حل مشکلات خود بدانند و از انجام مشاوره با متخصصان امور خانواده و راهکارهای علمی جهت رفع مشکلات خودداری نمایند.

بخشش تمام یا قسمتی از مهریه به زوج در قبال طلاق توافقی:

تجربه نشان داده است در این نوع طلاق معمولا، بانوان، تمام و یا قسمتی از حقوق مسلم خود شامل مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زندگی مشترک و … را به زوج می بخشند(بذل می کنند). زوج نیز در عوض، حاضر به طلاق توافقی می گردد. چرا که حق طلاق با مرد می باشد و اگر زوجه یک طرفه قصد بر طلاق و جدایی نماید، می باسیت دلایل احصاء شده ی قانونی بسیار قوی به دادگاه جهت صدور حکم طلاق، ارائه نماید. که گاهی این امر غیر ممکن و یا حداقل بسیار مشکل و زمان بر خواهد بود.

مرد نیز در این حین، مبادرت به شکایت هایی علیه زوجه با عناوینی از قبیل الزام به تمکین عام و خاص و .. می نماید که میتواند برای زوجه مشکل ساز باشد.

در نتیجه بانوان بیشتر مایل به طلاق توافقی هستند تا از آمد و شد فراوان به دادگاه های خانواده و شکایت های متعدد زوج و تنش بیشتر با وی دوری نمایند و سریعتر خود را از محدودیت ها و سختی های زندگی مشترک رهانیده و زندگی جدیدی را آغاز نمایند.

عدم توانایی پرداخت مهریه از طرف زوج:

گاهی نیز زوجه میداند که زوج قادر به پرداخت مهریه و دیگر امور مالی به وی نمی باشد و در صورت مطالبه مهریه و دیگر امور، نمیتواند مالی از وی معرفی و یا توقیف نماید و به همین علت تصمیم بر طلاق توافقی با وی می نماید.

مزایای داشتن وکیل:

  • عدم نیاز به حضور زوجین در مراحل طلاق توافقی
  • جلوگیری از سردرگمی زوجین در مراحل طلاق تواففی
  • اشنایی وکیل به روند مراحل و تشریفات طلاق توافقی و تسریع در انجام مراحل
  • تنظیم صورتجلسه طلاق توافقی و مکتوب کردن جزئیات آن و اعتبار صورتجلسه تنظیمی توسط وکیل دادگستری
  • جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه زوجی
  • استفاده از مهارت های علمی و تجربه وکلا در حصول نتیجه مطلوب
  • جلوگیری از رو در رویی و تنش فی مابین زوجین که گاهی ممکن است به عدم حصول طلاق توافقی منجر گردد.

توصیه میگردد حتی الامکان از خدمات وکلای دادگستری که تجربه متعدد در انجام طلاق توافقی داشته اند بهره ببرید.

  • سارا حسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی