وکیل خانواده | مهریه | طلاق توافقی

وکیل متخصص خانواده در زمینه مهریه، مطالبه مهریه و اجرا گذاشتن آن

وکیل خانواده | مهریه | طلاق توافقی

وکیل متخصص خانواده در زمینه مهریه، مطالبه مهریه و اجرا گذاشتن آن

مراحل طلاق توافقی چیست

پنجشنبه, ۱۴ بهمن ۱۴۰۰، ۰۱:۳۶ ب.ظ

در این مقاله، تمام مراحل طلاق توافقی از ابتدا تا انتها به صورت ملموس و به ترتیب بیان می گردد.

اگر زوجین دچار مشکلات زناشویی باشند و جلسات سازشی اقوام و آشنایان و مشاوره های خانواده، جهت ادامه زندگی مشترک بی نتیجه ماند. زوجین قصد جدی جهت طلاق و جدایی از هم را داشتند، یکی از راه های سریع و بی دردسر انتخاب طلاق توافقی می باشد.

شرایط زوجین در طلاق توافقی:

در طلاق توافقی همانطور که از نام آن پیداست، زوجین بر سر کلیه مسائل مالی و غیرمالی قبل از طلاق، از قبیل مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زندگی مشترک، نحله توافق می نمایند.

به  علت توافقات زوجین بر موضوعات فوق، نام این نوع طلاق ، طلاق توافقی می باشد. پس اگر قصد جدایی از همسرتان را به صورت طلاق توافقی دارید، باید طرفین راضی بر این امر باشند و علاوه بر رضایت می بایست بر سر کلیه امور مالی و حضانت فرزندان مشترک نیز به توافق برسند وگرنه زوج یا زوجه قادر به اخذ طلاق توافقی نمی باشد. در این صورت زوج یا زوجه ناچار به طرح دادخواست طلاق یک طرفه خواهد شد که پروسه ای بسیار طولانی تر و سخت تر از طلاق توافقی می باشد.

شوهر خود را راضی به طلاق توافقی نمایید.

از آنجا که مطابق شرع و قانون، حق طلاق با مرد می باشد، طلاق دادن زوجه برای زوج بسیار سهل می باشد و آقایان میتواند بنا بر هر دلیلی زن خود را طلاق دهند.

برعکس بانوان، برای اخذ طلاق باید دلایل محکم و محکمه پسندی از قبیل اعتیاد زوج، بیماری روانی زوج، مفقود الاثر بودن زوج و … را در دادگاه به اثبات رسانده که این امر گاهی بسیار مشکل و طاقت فرسا می باشد.

دو راه در پیش روی بانوانی که قصد جدایی از همسر را دارند، قرار می گیرد.
شوهر خود را با بذل و بخشش تمام یا قسمتی از حقوق مالی خود از قبیل مهریه، نفقه، اجرت المثل و … راضی به طلاق توافقی نمایند. اغلب ما شاهد آن هستیم که آقایان در ازای بخشش تمام یا قسمتی از مهریه، راضی به طلاق توافقی می شوند.
مهریه و دیگر حقوق خود را از زوج مطالبه نمایند و همزمان اقدام به طرح دادخواست طلاق نمایند. این راه پروسه ای طولانی تر و به مراتب مشکل تر از طلاق توافقی می باشد. اما در مواردی که زوج تمکن مالی دارد و زوجه نیز به دنبال اخذ طلاق نمی باشد این راه، توصیه می شود.
برای تصمیم اینکه کدام راه برای شما مناسب است و بررسی شرایط شما، بهتر است با وکیل متخصص در امور خانواده مشورت نمایید.

اگر همسرتان راضی به طلاق توافقی می باشد

اگر همسرتان نیز مایل به طلاق توافقی است بهتر است همان ابتدا در خصوص کلیه مسائل مالی از قبیل مهریه نفقه جهیزیه ،اجرت المثل ایام زندگی مشترک و حضانت فرزندان توافقنامه ای منعقد نمایید تا در آتی با مشکل و عدم سوء برداشت مواجه نگردید هرجند  تنظیم این توافقنامه لازم الجرا و تعهد آور نمیباشد.

شما میتوانید در صورت تمایل به همراه همسرتان به وکیل پایه یک دادگستری در امر خانواده مراجه نمایید تا ایشان کلیه توافقات شما را صورتجلسه نموده و با اعطای وکالت به ایشان، انجام کلیه مراحل طلاق توافقی را به ایشان بسپارید.

مزایای استفاده از وکیل دادگستری

  • استفاده از تجربه و مهارت وکیل در اخذ طلاق توافقی
  • سریع شدن پروسه اخذ طلاق توافقی
  • انتخاب کوتاهترین راه  برای اخذ طلاق توافقی
  • عدم مواجهه با همسر و جلوگیری از تنش بیشتر بین زوجین
  • تنظیم صورتجلسه طلاق توافقی
  • آشنایی با شعبات دادگاه ها و رویه هر شعبه
  • آشنایی با روند دادرسی طلاق توافقی در دادگاه ها
  • جلوگیری از انصراف زوج در طلاق توافقی
     

مدارک لازم جهت طلاق توافقی:

  • اصل شناسنامه
  • اصل کارت ملی
  • اصل سند ازدواج

در صورت عدم دسترسی به سند ازدواج میتوانید به دفترخانه ازدواجتان مراجعه کرده و گواهی آن را مجددا اخذ نمایید.

هزینه طلاق توافقی:

1_هزینه 5 جلسه مشاوره های روانشناسی که مطابق قانون جدید طلاق توافقی اجباری میباشد و هزینه هر جلسه مشاوره حدودا 50 هزار تومان میباشد.

2_هزینه دادرسی دادگاه که حین تنظیم دادخواست طلاق توافقی از شما اخذ میگردد و مبلغی حدودا  200هزار تومان میباشد.

3_هزینه صدور دفترچه طلاق در دفترخانه رسمی طلاق که مطابق تعرفه مبلغی حدود 400 هزار تومان میباشد.

4_در صورت داشتن وکیل دادگستری حق الوکاله وکیل نیز که توافقی میباشد به مبالغ فوق اضافه میگردد.

در صورت تمایل به اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری در امور خانواده با شماره تماس 09125370071 تماس حاصل نمایید.

 

قانون جدید طلاق توافقی:

بر اساس بخشنامه جدید قوه قضاییه به شماره 9000/13104/55 مورخ 01/09/1397 زین پس برای اخذ طلاق توافقی زوجین باید تعداد 5 جلسه مشاوره روانشناسی در بیرون از دادگاه ها گذرانده و در صورت عدم سازش، گواهی انصراف از طلاق ( گواهی غربالگری، یا گواهی غربالگری بهزیستی) برای ایشان صادر میگردد.این گواهی شرط جدید طلاق توافقی میباشد.این گواهی در طلاق های قبل از این تاریخ سابقا لازم نبود.

زوجین که قصد طلاق توافقی دارند میبایست  در سامانه  تصمیم ( سامانه مداخله در طلاق توافقی)  به آدرس اینترنتی zaman.behzisti.net   مراجعه  و نزدیک ترین مرکز را به آدرس سکونت خود انتخاب و پس از تکمیل ثبتنام ،در انتها کد پیگیری دریافت نمایند.

پس از دریافت کد پیگیری از سامانه تصمیم، با در دست داشتن اصول مدارک خود در تاریخ و ساعت مشخص تعیینی در مرکز مداخله، جلسات مشاوره شما آغاز میگردد.

به صورت اجمالی مراحل ثبتنام اینترنتی در سایت مداخله به شرح زیر میباشد.

1_مراجعه به سایت تصمیم به آدرس اینترنتی فوق

2_گرفتن نوبت به صورت اینترنتی(انتخاب زمان و مکان مناسب)

3_حضور زوجین در پایگاه های جامع مراقبت از خانواده (لیست مراجع مراقبت از خانواده در سایت قابل رویت میباشد.)

4_ثبت نام زوجین و بررسی مدارک زوجین و دلایل جدایی(ارزیابی اولیه)

5_راهنمایی زوجین به مراکز مشاوره یا کلینیک های مددکاری تخصصی

6_تشکیل جلسات مشاوره با حضور زوجین

7_ارسال نظر مراکز مشاوره پس از یک ماه به پایگاه جامع مراقبت از خانواده

8_در صورت عدم سازش زوجین،پرونده به دفتر خدمات قضایی ارسال میشود.

توجه داشته باشید که در زمان مراجعه به مراکز مراقبت از خانواده، مدرک احراز هویت مانند شناسنامه و یا کارت ملی و کد پیگیری خود را همراه خود داشته باشید.

زمان طلاق توافقی:

مدت زمان تقریبی طلاق توافقی حدودا یک ماه میباشد که در صورتی که یکی از زوجین بنا بر دلایل موجه نتواند در جلسات مشاوره حاضر گردد و یا بنا بر دلایل دیگر ازجمله اقامت زوج در خارج از کشور، مشاوره در یک جلسه به اتمام برسد مسلما مدت زمان اخذ طلاق توافقی کوتاهتر خواهد شد.

یکی از موارد کوتاهتر شدن پروسه اخذ طلاق توافقی، اعطای وکالت به وکیل دادگستری متخصص در امور خانواده میباشد.

گواهی عدم بارداری برای طلاق توافقی:

هنگامی که زوجین جهت طلاق توافقی در شعبه تعیینی دادگاه خانواده حاضر میشوند در صورتی که زن یائسه نباشد،علاوه بر ارائه گواهی انصراف از طلاق میبایست گواهی عدم بارداری زوجه نیز به دادگاه ارائه گردد.از این رو معمولا دادگاه های خانواده زوجه را جهت آزمایش بارداری به آزمایشگاه واقع در دادگاه خانواده راهنمایی میکنند.

دفاتر رسمی طلاق نیز  طبق ماده 31 قانون خانواده، میبایست گواهی عدم بارداری را از زوجه مطالبه نماید والا از ثبت طلاق خودداری نماید.

زوجه ادعا می کند که دوشیزه است!

زمانی که زوجه ادعا می کند که دوشیزه است و با همسر خود رابطه زناشویی نداشته، در این صورت می تواند درخواست گواهی سلامت بکارت نماید.

که به دستور قاضی پرونده، برای اثبات ادعای خود بایستی به پزشک قانونی معرفی گردد. در صورت صحت ادعا، گواهی سلامت بکارت برای زوجه صادر می گردد.

حذف نام همسر از شناسنامه

در صورتی که دوشیزه طبق گواهی پزشک قانونی اثبات نماید که دوشیزه است میتواند با در دست داشتن شناسنامه و مدارک دیگر به همراه رای طلاق، به اداره ثبت احوال مراجعه نمایند و تقاضای تعویض شناسنامه کنند و ازدواج و طلاق قبلی خود، در شناسنامه جدید قید نمیگردد.

  • سارا حسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی