وکیل خانواده | مهریه | طلاق توافقی

وکیل متخصص خانواده در زمینه مهریه، مطالبه مهریه و اجرا گذاشتن آن

وکیل خانواده | مهریه | طلاق توافقی

وکیل متخصص خانواده در زمینه مهریه، مطالبه مهریه و اجرا گذاشتن آن

حذف نام همسر

پنجشنبه, ۱۴ بهمن ۱۴۰۰، ۰۱:۳۸ ب.ظ

حذف نام همسر از شناسنامه چه زمانی امکان پذیر است؟ بعد از طلاق، یکی از مشکلات زنان و مردانی که طلاق گرفته اند، حذف نام همسر سابق از شناسنامه است.

ماده 33 قانون ثبت احوال تنها قانونی است که به موجب آن می توان نام همسر سابق را حذف کرد.

ماده 33 ثبت احوال: کل وقایع ازدواج و طلاق (حتی طلاق توافقی) یا وفات زوج یا زوجه و رجوع و بذل مدت و فسخ نکاح باید در دفاتر ثبت کل وقایع ثبت شود ولی در شناسنامه به شرح زیر انعکاس خواهد یافت. در المثنای شناسنامه زن یا مرد آخرین نکاح و طلاق یا بذل مدت و در صورت تعدد زوجات آن تعداد ازدواج که به قوت خود باقی است، منعکس خواهد شد. ازدواج و طلاق غیرمدخوله در المثنای شناسنامه درج نخواهد شد.

حذف نام همسر از شناسنامه

معمولا آثار طلاق تا مدت زمان مدیدی بر زندگی زوجین بخصوص بانوان تاثیرات منفی مخربی می گذارد. متاسفانه دید جامعه ما به زن مطلقه دیدی منفی است. به همین علت بانوانی که از همسر خود جدا می شوند، ابتدا به این موضوع فکر می کنند که می توانند اسم همسر را از شناسنامه پاک کنند؟!

برای پاسخ به این سوال می بایست گفت در طلاق بائن غیر مدخوله زوجه میتواند نام همسر را از سجلی خود حذف نماید.

ابتدا می بایست تعریف طلاق بائن را بدانیم. طلاق به صورت کلی به دو قسم طلاق رجعی و  طلاق بائن تقسیم بندی میگردد.

در طلاق رجعی مرد در زمان عده حق رجوع به همسر خود را دارد ولی در طلاق بائن مرد چنین حقی را نداشته و در اصطلاح حق رجوع نخواهد داشت. طلاق توافقی که به موجب کراهت زن از مرد و یا طرفین از هم صادر می گردد از نوع طلاق بائن می باشد.

مسئله ی دیگری که لازم به توضیح است کلمه غیر مدخوله در جمله  می باشد. معنای غیر مدخوله اینست که بین زوجین رابطه ی زناشویی(دخول) صورت نگرفته باشد.

حال با توضیحات فوق مشخص گردید که اگر زوجه ای پس از عقد و قبل از نزدیکی از شوهر خود جدا شود، با اخذ گواهی سلامت بکارت می تواند نام همسر سابق را از شناسنامه محو کند.

حذف نام همسر از شناسنامه زوجه ای که باکره نیست!

بعد از طلاق اگر زوجه باکره نباشد، تا قبل از ازدواج دوم، نام همسر اول در شناسنامه اش باقی می ماند. فقط در صورت ازدواج دوم می تواند به اداره ثبت احوال مراجعه کرده و تقاضای حذف نام همسر اول از شناسنامه را داشته باشد.

حذف نام زوجه از شناسنامه مرد

طبق رای دیوان عدالت اداری به شماره 276 مورخ 01/05/1392 و مطابق قسمت آخر ماده 33 قانون ثبت احوال در طلاق غیر مدخوله، مرد نیز میتواند نام زن سابق خود را از شناسنامه حذف نماید. ولی اگر زوجه باکره نباشد، در این صورت حذف نام زوجه از شناسنامه مرد، امکان ندارد.

مراحل انجام حذف نام همسر از شناسنامه چگونه است؟

پس از طلاق، زوجه میتواند در صورتی که با همسر خود رابطه ی زناشویی نداشته و در اصلاح باکره و دوشیزه باشد، از دادگاه تقاضا نماید برای گرفتن گواهی سلامت بکارت به پزشک قانونی معرفی گردد. زوجه پس از طلاق توافقی و اخذ گواهی سلامت بکارت میتواند به اداره ثبت احوال مراجعه کرده و تقاضا نماید که ازدواج و نام همسر قبلی خود را از شناسنامه ایشان پاک کنند و برایش شناسنامه المثنی صادر شود.

 

  • سارا حسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی