وکیل خانواده | مهریه | طلاق توافقی

وکیل متخصص خانواده در زمینه مهریه، مطالبه مهریه و اجرا گذاشتن آن

وکیل خانواده | مهریه | طلاق توافقی

وکیل متخصص خانواده در زمینه مهریه، مطالبه مهریه و اجرا گذاشتن آن

محل دریافت گواهی عدم بارداری

پنجشنبه, ۱۴ بهمن ۱۴۰۰، ۰۱:۴۶ ب.ظ

در طلاق توافقی، محل دریافت گواهی عدم بارداری کجاست؟ آیا دریافت گواهی عدم بارداری ضروری است؟ همانطور که می دانید برطبق ماده31 قانون حمایت از خانواده، زنان برای ثبت طلاق و حتی طلاق توافقی بایستی گواهی عدم بارداری به همراه داشته باشد. بدون این گواهی دفتر طلاق حاضر به ثبت طلاق توافقی نمی شود.

پس ممکن است زوجه ها از محل دریافت گواهی عدم بارداری در طلاق توافقی اطلاع نداشته باشند.

بعضی از دادگاه های خانواده، خودشان دارای آزمایشگاه می باشند که زوجه را برای گرفتن گواهی، به آنجا معرفی می کنند. گواهی های عدم بارداری از آزمایشگاه های خارج از دادگاه را نمی پذیرند و تنها گواهی این آزمایشگاه ها را تایید می کنند.

اما بیشتر دادگاه های خانواده در تعیین محل دریافت گواهی دخالتی ندارند. فقط به حرف زوجه در دادگاه اکتفا می کنند. ولی با این حال باید زوجه برای دریافت گواهی عدم بارداری باید اقدام نماید. وگرنه طلاق توافقی در دفتر طلاق ثبت نخواهد شد.

برای  گواهی عدم بارداری نیازی به حضور در پزشکی قانونی نیست. مراجعه به پزشکی قانونی فقط برای اثبات باکره بودن زوجه لازم می باشد نه تست بارداری.

پس زوجه از دو جا می تواند این گواهی را بگیرد:

  • آزمایشگاه موجود در مجتمع های قضایی دادگاه خانواده
  • آزمایشگاه های مورد تایید قوه قضاییه
  • دریافت گواهی عدم بارداری در شهر غیر محل سکونت
  • برای گرفتن گواهی عدم بارداری نیازی به حضور در آزمایشگاه های شهر محل سکونت نیست. از آزمایشگاه های مورد تایید دادگاه خانواده شهرهای دیگر نیز می توان این گواهی را بگیرند.

اگر زوجه باردار باشد نمی تواند طلاق بگیرد؟

بیشتر مردم فکر می کنند که بعد از مراجعه به آزمایشگاه، اگر زوجه باردار باشد نمی تواند طلاق بگیرد. در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است.

موقع طلاق، وضعیت بارداری زوجه می بایست مشخص گردد. بارداری یا عدم بارداری زوجه مانع صدور طلاق توافقی از سوی دادگاه نمی باشد.

علت این امر این است که در صورت وجود جنین اصل و نسب طفل پس از تولد مشخص شود. همچنین زمان عده زوجه پس از طلاق تا زمان وضع حمل زوجه می شود.

در چه شرایطی نیاز به دریافت گواهی عدم بارداری نیست؟

اگر زن باکره یا یائسه باشد نیازی به گرفتن گواهی عدم بارداری نیست. چرا که امکان باردار شدن این افراد وجود ندارد. اما زنانی که دوشیزه یا یائسه نباشند، مطابق با قانون حمایت خانواده، دفاتر ثبت طلاق  فقط در صورت دریافت گواهی عدم بارداری صیغه طلاق را جاری می کنند.

اگر شما با نحوه گرفتن گواهی عدم بارداری و انجام مراحل طلاق نیاز به مشاوره داشتید، برای اعطای وکالت دعاوی خانواده می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید.

  • سارا حسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی